سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسش وپاسخ

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ظهور

پرسش:انتظارفرج بایدچگونه باشد

پاسخ:

محوراول:انتظارفرج دوگونه است انتظارفرج عالمانه وانتظارفرج جاهلانه درانتظارفرج جاهلانه مردم منتظرامامی هستندکه خودهمه کارهارابااعجازانجام می دهد ومردم دراین رابطه هیچ گونه نقشی راایفانمی کنند درخانه نشسته ونهایت کاری که برای امام زمان وفرجش انجام می دهند دعاکردن است ودیگرهیچ (شخصی درمحضرمقام معظم رهبری گفت برای نابودی داعش صلوات بلندبفرستید ایشان آهسته وزیرلب فرمودند اگرداعش باصلوات نابودمی شدمن به جای یک صلوات ده صلوات می فرستادم کنایه ازاینکه فقط دعاشرط نبوده بلکه حرکت وقیام هم لازم است)وهمچنین معتقدندامام زمان بدون دخالت وکمک مردم وبدون حضوراجتماعی مردم می آیدوزمین راپرازعدل ودادمی کند ودریک کلام درانتظارفرج جاهلانه مردم برای فرج دعامی کننداما به سوی ظهورحرکت نمی کنند.عده ای تصورکرده اند بدون دخالت آنها امام زمان می آید ودنیاراگلستان کرده تمام فقروتنگدستی راازبین می برد غافل ازاینکه درزمان ظهور فقرنیزباکمک مردم ازمیان می رود باپرداخت زکات باپرداخت خمس فقرازمیان رفته تاجایی که نیازمندی پیدانمی شودومردم برای پرداخت زکات خودشهربه شهرمی گردند امامستحقی پیدانمی کنند نتیجه اینکه جامعه قبل ازظهوربایداهل پرداخت خمس وزکات باشد تابتواندزمینه ظهوررامهیاکند

محوردوم:درانتظارفرج جاهلانه مردم امام زمان رامی شناسنداماشناخت آنهاصرفا شناخت شناسنامه ای است به عنوان مثال نامش چیست؟ نام پدربزرگوارومادرگرامی ایشان چیست؟ درحالیکه درانتظارفرج عالمانه شناخت مردم ازامام زمان شناخت عالمانه است وراه شناخت امام هم برای جامعه آسان است امام هادی علیه السلام درزیارت شریفه جامعه کبیره می فرماید بکم فتح الله وبکم یختم وبکم ینزل الغیث من السماء وبکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الاباذنه یعنی ای ائمه به واسطه شماخداآغازمی کندوبه واسطه شماپایان می بخشد وبه واسطه شما باران نازل می کند وبه واسطه شماست که آسمان برزمین سقوط نمی کند مثل جامعه کنونی مثل جامعه بیماری است که می داند درمان دردش به واسطه طبیبی است که درسرزمینی زندگی می کند اما برای مداوای خودش به سوی پزشک نمی رودومنتظراست تاخودطبیب به آن شهربیاید اگرجامه بپذیردکه درمان دردهایش به واسطه امام زمان است قطعا خودبه سراغ آن می رود اما مع الاسف یانمیداندیااگرمی دانداقدامی برای آوردن امام زمان نمی کند

محورسوم:درانتظارفرج جاهلانه مردم درصبح جمعه به خواندن دعای ندبه آن هم به صورت فرمایشی اکتفامیکنند درحالیکه درانتظارفرج عالمانه مردم مستاصل گردیده ازاعماق وجود برای ظهوردعامی کنند دعادرانتظارفرج جاهلانه مانند کسی است که تشنه نیست وبه شخصی می گویدبرایم آبی بیاور اماچندان درقیداین نیست که آن شخص درخواستش رااجابت می کندیانه اما انتظارفرج عالمانه مانند انسان تشنه ای است که ازشخصی درخواست آب نماید که درصورت اجابت آن شخص خوشحال می شودودرصورت عدم اجابت ازفرط تشنگی خودبه سمت آب حرکت می کند درانتظارفرج عالمانه دعای برای فرج رابادعای برای سائراموریکسان نمی داند کمااینکه دردعای عهدبعدازنوزده اسم ازاسماء الهی اللهم بلغ مولانا الامام الهادی المهدی القائم بامرک به کاررفته واین سبک دعاحاکی ازاین است که دردعای برای فرج بایدقدری متفاوت تردعا
کنیم ودرپایان جامعه بایدبداند که بیمنه رزق الوری وبوجوده ثبتت الارض والسماء ونیزبایدبداند لولا الحجه لساخت الارض باهلها



بی برکتی اموال

سوال:چرادراموالمان برکتی وجودندارد؟

جواب:خداونددرسوره اعراف آیه 96می فرماید(ولوان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماءوالارض)اگراهل شهرها وروستاها ایمان می آوردندوعمل صالح انجام می دادند درب برکت رااززمین وآسمان برروی آنها می گشادیم اگردرزندگیمان بی برکتی مشاهده می شودمی تواند عاملش ضعف ایمان وعمل نکردن به اسلام باشدممکن است گفته شودچراکافرانی که نه ایمان دارندونه عمل صالح انجام می دهند دچاربی برکتی نمی شوندکه درجواب خواهیم گفت تنبیه مسلمانان دردنیااینگونه است وشایداین تنبیه مخصوص مسلمانان است ماننداینکه به کودکان دبستانی گفته شود اگردرس نخوانیدتنبیهتان می کنم حال اگرشخصی مسن که اصلامدرسه هم نمی رود درس نخواندنیزتنبیه می شود مسلماخیرچون این شخص اصلاازاول ازحکم خارج بوده


دیه زن

پرسش:چرادیه زن نصف دیه مرد است؟آیااین حکم یک نوع تبعیض نژادی نیست؟

پاسخ:اگرتبعیضی هم باشدبه ضرر مردان است نه به ضرر زنان وعلت آن هم واضح است.اگرمردی درحادثه ای ازدنیابرود دیه کاملش باعث می شود زن ارث بیشتری ببرد امااگرهمین اتفاق برای زن بیافتد دیه ناقص اوباعث می شود مرد ارث کمتری ببرد علاوه براین زن بعدازگرفتن ارث وظیفه نفقه دادن به فرزندان راندارد اما مردوظیفه داردنفقه فرزندانش رابدهد ودرواقع بعدازپرداخت نفقه فرزندان، چیزقابل توجهی برای خودش باقی نمی مانداما آنچه زنان ازدیه ارث می برند تماما ازآن خودشان می باشد


ازدواج مردان با4زن

پرسش:چرااسلام باازدواج کردن مردباچهارزن موافقت کرده

پاسخ:خداونددرآیه سوم سوره نساء می فرماید وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامی‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنی‏ أَلاَّ تَعُولُوا


و اگر بیم آن داشتید که نتوانید درباره دختران یتیم ( در صورتی که با آنها طبق رسم آن روز ازدواج کنید ) عدالت ورزید ، پس با آنچه میلتان باشد از زنان ( دیگر ) دو تایی یا سه تایی یا چهارتایی ازدواج نمایید ، و اگر بترسید از اینکه مبادا عدالت نورزید پس به یک زن یا کنیزی که خریده اید اکتفاء کنید ، این کار نزدیکتر است به آنکه منحرف نشوید و ستم نکنید.

اولا احتمال دارد مردان درآن زمان بازنان متعدد ازدواج می کرده واسلام عزیزبه صورت تدریجی بااین رسم مبارزه کرده وعددزنان رابه چهارزن تقلیل داده

ثانیا درآن زمان مرسوم شده بود عده ای ازمردان با دختران یتیم ازدواج میکرده اندتاازاین طریق مالک اموال پدری اوشوند وهدفشان ازاین ازدواج صرفارسیدن به ثروت بوده وازدواج که امرمقدسی بوده راوسیله ای برای رسیدن به این هدف قرارمی دادند وخداوند درابتدای آیه آنها راازتعدی کردن به مال یتیم منع کرده وسپس فرموده اگرراست می گوییدکه واقعا قصدازدواج دارید برویدبادو یاسه یاچهارزن ازدواج کنیدواین حکم درواقع سنگ محکی بوده تامردانی که واقعا هدفشان ازدواج است ازدنیاطلبان مشخص شوند

ثالثا درآن زمان به علت وجودجنگهای پی درپی زنان تعدادزیادی از زنان بی سرپرست می شدند واسلام بااین حکم درواقع می خواسته زنان بی سرپرست نمانند تاجامعه دچارآسیبهای ناشی ازاین امرنشود